Opdateret 24.8.2023
Som et led i kampen mod sort arbejde i restaurationsbranchen, detailbranchen og andre udvalgte brancher har Folketinget vedtaget regler, der medfører, at et større antal virksomheder skal have udskiftet deres kasseapparat, fordi der skal anvendes et digitalt salgsregistreringssystem.
Virksomheder, der sælger ydelser eller produkter til privatpersoner, anvender normalt et kasseapparat, der kan udskrive en bon med oplysninger om virksomhedens navn og CVR-nummer samt salgsbeløbets størrelse.
Overgangen til de nye regler sker i to tempi
Fra 1. januar 2024 skal cafeer, værtshuse, diskoteker, pizzeriaer, grillbarer, isbarer, købmænd og døgnkiosker samt restauranter anvende særlige salgsregistreringssystemer.
Men allerede fra 1. juli 2021 kan Skattestyrelsen pålægge de virksomhederne at benytte et digitalt salgsregistreringssystem.
Det vil sige et kassesystem, der automatisk registrerer og lagrer oplysninger om salg, således at du kan udlevere oplysningerne digitalt til skattemyndighederne i forbindelse med et kontrolbesøg eller du kan sende oplysningerne digitalt til disse umiddelbart efter kontrolbesøget.