Bæredygtighedsrapportering er ikke længere kun for de største virksomheder. Den nye frivillige VSME-standard giver SMV’er en enkel og struktureret ramme til at tage de første skridt ind i ESG-rapporteringens verden.

Vi guider dig her gennem de vigtigste overvejelser og trin, så din virksomhed kan komme godt fra start.

 

Anvend VSME som rapporteringsramme

VSME (voluntary reporting standard for SMEs) er designet specifikt til SMV’er med fokus på at skabe en struktureret og skalerbar ramme for bæredygtighedsrapportering.

Standarden består af 2 moduler; basismodulet og det udvidede modul.

Tanken er, at virksomheder først arbejder med basismodulet, hvorefter de tager hul på det udvidede modul. Basismodulet omfatter informationer om virksomhedens forretningsmodel, bæredygtighedsinitiativer, politikker og strategi, og indeholder 9 oplysningspunkter inden for miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige forhold:

  • Energi og CO2
  • Forurening af luft, vand og jord
  • Biodiversitet
  • Vand
  • Ressourceforbrug, cirkulær økonomi og affaldshåndtering
  • Arbejdsstyrke
  • Sundhed og sikkerhed
  • Løn, kollektive forhandlinger og uddannelse
  • Domme og bøder for korruption og bestikkelse.

Det udvidede modul indeholder yderligere 7 oplysningspunkter:

  • Indtægter fra visse sektorer og udelukkelse fra EU-reference dimensioner
  • Kønsmæssig diversitetsratio i ledelsesorganet
  • Mål for reduktion af drivhusgasser og klimaomstilling
  • Klimarisici
  • Arbejdsstyrke – yderligere karakteristika
  • Menneskerettighedspolitikker og -processer
  • Alvorlige negative hændelser relateret til menneskerettigheder.

Hen over året har der været ændringer i VSME-standarden, herunder ændringer fra 3 til 2 moduler og fjernelse af dobbelt væsentlighedsvurdering med stakeholder involvering.

Den endelige version af VSME-standarden forventes godkendt af EU i januar 2025, men Erhvervsstyrelsen anbefaler, at virksomheder allerede nu retter blikket mod rapporteringsstandarden.

Overvej, hvilke ESG-nøgletal du vil rapportere på

Ud over at anvende VSME-standarden anbefaler vi, at du reflekterer over, hvilke andre nøgletal der er relevante at indsamle og rapportere på kontinuerligt i din virksomhed.

Arbejder du i virksomheden aktivt med medarbejdertrivsel?

Så overvej at inddrage sygefravær som indikator.

Ønsker du at sikre en effektiv og mangfoldig bestyrelse?

Så kan måltal for diversitet og fremmødeprocent på bestyrelsesmøder være relevante at inkludere.

Ønsker du at sætte reduktionsmål for CO2-udledninger?

Så bør du overveje at inkludere scope 3 i jeres CO2-regnskab, da dette scope udgør 80-95 % af de samlede udledninger i mange virksomheder.

Selvom stakeholderinvolvering er taget ud af den nye VSME, bør I alligevel overveje, om du skal inddrage vigtige interessenter. Er du i tvivl om, hvorvidt dine kunder vil stille krav, så spørg direkte ind til deres forventninger. Når du har konkrete krav og forventninger fra kunderne, kan du tilpasse din virksomheds dataindsamling og ESG-rapportering.

Ved at gøre dig disse overvejelser og inddrage vigtige interessenter, sikrer du en relevant og strategisk ESG-rapportering, der bidrager til at styrke virksomhedens markedsposition.

 

Få tilskud fra puljer

Kniber det med ressourcer til en ESG-rapportering, findes der EU-støttede puljer, der giver SMV’er mulighed for at komme i gang med bæredygtighedsrapportering.

Læs mere om SMV:Grøn’s støtteordninger her

 

Kilde: Facit december 2024 – redigeret udgave.

Vi står klar til at hjælpe

Skriv, ring eller kig forbi til en snak om, hvordan du kommer i gang med din ESG-rapportering.

Et bæredygtigt råd gør en forskel.

Kontakt os