Den nye lov pålægger virksomheder at bogføre digitalt, hvilket giver virksomhederne en markant tidsbesparelse og styrker indsatsen mod snyd og fejl i regnskaber, moms- og skatteangivelser. Hvornår og om kravet om digital bogføring træder i kraft for den enkelte virksomhed, afhænger af virksomhedsform og omsætning.

Erhvervsstyrelsen har udsendt en række informationer om den nye bogføringslov, herunder en ’spørgsmål/svar’ for virksomheder, som præciserer, hvordan den nye bogføringslov trinvist bliver implementeret.

Ny bogføringslov

De væsentligste og mest omfattende ændringer i den nye bogføringslov er de nye bestemmelser om krav til digitale bogføringssystemer og krav om digital bogføring.
De ændringer træder ikke i kraft den 1. juli, men vil blive gennemført over en flerårig periode fra 2023.

Ny bogføringslov

Nye regler om digital bogføring på vej

Tidligst i 2024 skal de første virksomheder benytte et digitalt bogføringssystem for at leve op til kravene i den nye bogføringslov.

Nye regler om digital bogføring på vej

Virksomheder og foreningers ofte stillede spørgsmål til ny bogføringslov

Hvilken lov gælder, når der skal aflægges årsrapport efter 1. juli, men for et regnskabsår der ligger tidligere?
Skal min virksomhed leve op til kravene om digital bogføring pr. 1. juli 2022?
Vil der være en overgangsperiode, hvor virksomheder er forpligtet til at oprette og bevare digitale bilag inden kravet om et digitalt bogføringssystem træder i kraft?

Erhvervsstyrelsen har udarbejdet en ’spørgsmål / svar’ (Q&A), som giver svarene og forklarer ændringerne i bogføringspraksis for de forskellige virksomhedsformer.

Ofte stillede spørgsmål til ny bogføringslov

Bemærk

En af de informationer, som er værd at hæfte sig ved, er, at Erhvervsstyrelsen endnu ikke er klar med den skabelon, som skal brugs til korrekt beskrivelse af bogføringsproceduren. Erhvervsstyrelsen forventer, at skabelonen med tilhørende vejledning ligger klar i efteråret 2022.

Det betyder, at kravet om at en bogføringsprocedure skal foreligge 1. juli 2022 bortfalder og først skal foreligge i førstkommende nye regnskabsår efter skabelonen er offentliggjort.

Vidste du, at når du digitaliserer dit bogholderi, skaber du et effektivt beslutningsgrundlag?

Nogle virksomheder er født digitale, hvor andre virksomheder først skal til at omlægge hele eller dele af virksomheden og bogholderiet.

Hvis du vil optimere bogholderiet, er digitalisering et afgørende område at kigge nærmere på. Der er både tid og penge at spare.

Se med og få 3 gode grunde for, hvorfor det er en fordel at sætte strøm til din virksomheds bogholderi.

Se video

E-bog: Sådan digitaliserer du dit bogholderi

Udfyld formularen, og vi kvitterer med et eksemplar af vores e-bog ‘Sådan digitaliserer du dit bogholderi’ i din indbakke.

Udfyld formular

Vi er klar til at hjælpe dig

Skriv en mail, giv et kald eller kig forbi til en snak om, hvad den nye bogføringslov betyder for din virksomhed.

Vi er altid klar til en uforpligtende snak.

Kontakt os