Behov for øget digitalisering blandt danske SMV’er
Vi bryster os generelt af en høj grad af digitalisering i Danmark, og de skiftende regeringer undlader ikke at fortælle om Danmark i den digitale førertrøje, når vi fx sammenligner os med andre EU-lande, ja resten af verden.
Men dykker vi ned i tallene, viser det sig, at SMV’erne over de sidste 10 år er halet ind på de store virksomheder, når det gælder basale, digitale teknologier. Men tallene viser også, at SMV’erne i stigende grad halter bagefter, når det gælder anvendelsen af de avancerede, digitale teknologier (omfatter kunstig intelligens, business Intelligence, dig data, cloud computing, automation og fysiske robotter eller software-robotter, internet of things, VR, mv).
En analyse udarbejdet på vegne af bl.a. FSR (brancheorganisation for danske revisorer i september 2021) viser, at hver tiende SMV (11%) i dag ikke bruger digitale teknologier i deres virksomhed – heller ikke relativt simple digitale teknologier såsom økonomi- og regnskabssystemer, elektronisk fakturering, online mødeservices og lign.
En måde, hvorpå virksomheder kan øge produktiviteten og konkurrenceevnen, er gennem brugen af digitale teknologier. Ofte vil digitale teknologier kunne øge effektiviteten af arbejdsgange, reducere omkostninger og tidsforbrug mv.
Så hvor skal virksomheden starte, når digitalisering kan så uendelig meget.
Skal virksomheden fokusere på automatisering af de administrative processer, på digitalisering af kerneprocesser, på produktionsprocesser eller på nye og stærkere værditilbud?
Bestyrelsens ansvar
Digitalisering bør være en fælles indsats på tværs af alle niveauer i virksomheden – også i bestyrelsen.
Det er bestyrelsens ansvar at se og afstikke de langsigtede perspektiver for virksomhedens udvikling. Det er dermed også bestyrelsens ansvar at sætte digitalisering på bestyrelsens agenda i bestyrelseslokalet, og dermed sikre den digitale værdiskabelse for virksomheden.
Det kræver et indgående kendskab til og forståelse for virksomhedens forretningsmodel. Og det er her, du skal starte i virksomheden.
Når du kender den brændende platform mere indgående, bliver landskabet over de digitale muligheder tydeligere, hvor de digitale værktøjer og teknologier kan berige forretningen.
Mange tusind selskaber skal skifte til et andet digitalt bogføringssystem eller opgradere det eksisterende. En del af disse består af iværksættere og virksomhedsejere, som ikke er digitalt indfødte og derfor ikke umiddelbart har flair for et sådant skifte og kan mangle både kompetencer og omstillingsparathed.