Opdateret 02.06.2021
Covid-19 medfører stor usikkerhed hos danske lønmodtagere og virksomheder. Det har allerede nu medført store økonomiske konsekvenser, der betyder markant fald i omsætningen og et stort antal afskedigelser i en række private virksomheder.
Regeringen og arbejdsmarkedets parter har derfor indgået en trepartsaftale om lønkompensationsordning for fyringstruede medarbejdere. Aftalen er et stort bidrag til, at regeringen og arbejdsmarkedets parter i fællesskab sikrer, at covid-19 i mindst muligt omfang rammer danskernes arbejde.
Kan min virksomhed ansøge om lønkompensation?
Alle virksomheder i hele Danmark kan søge denne ordning, hvis de i øvrigt opfylder betingelserne for at opnå kompensation. Du skal dermed ikke være berørt af særlige restriktioner for at søge.
Hvis din virksomhed er omfattet af forbuddet mod at holde åbent, kan du selv vælge, om du vil søge om kompensation på denne ordning, eller om du vil søge om kompensation på ordningen, der er målrettet virksomheder med forbud mod at holde åbent.
- Du har på denne ordning mulighed for at søge for hele virksomheden eller på underliggende produktionsenheder (p-enheder) i virksomheden.
- For både funktionærer, ikke-funktionærer og lærlinge/elever kan der søges om midlertidig kompensation på op til 30.000 kr. pr. måned pr. fuldtidsansat.
- Du kan søge kompensation for 75% af lønnen for ansatte, der er funktionærer, og kompensation for 90% af lønnen for ansatte, der ikke er funktionærer.
Da perioden løber hen over juleferien, vil der være 3 dage i perioden, hvor virksomheden ikke kan modtage lønkompensation på denne ordning.