En klage over en historisk vurdering vil blive behandlet i prisniveauet for det år, du klager over. Det betyder fx, at hvis du klager over vurderingen af en erhvervsejendom for vurderingsåret 2019, så bliver klagen behandlet i prisniveauet pr. 1. oktober 2019.
For at være klageberettiget skal du være ejer af den pågældende ejendom på tidspunktet, hvor vurderingen var gældende.
Det betyder, at hvis du er den nuværende ejer, kan du klage for de du har ejet ejendommen. Er du tidligere ejer, kan du klage for de år, du har ejet den pågældende ejendom.
Gamle vurderingssystem
Klage over de suspenderede ejendomsvurderinger bliver behandlet efter det gamle vurderingssystem, og det er vores anbefaling, hvis der er grundlag for at klage, at man klager nu over de suspenderede ejendomsvurderinger for 2013-2020.
Nyt vurderingssystem
De nye ejendomsvurderinger, der udsendes i 2022, vil ved klage skulle behandles efter den nye ejendomsvurderingslov og de nye regler for klagebehandling.
Gebyr
Gebyret for at klage over de suspenderede vurderinger er 500 kr. for hver vurdering.
Hvornår kan du indsende din klage?
Klageadgangen bliver ikke åbnet for alle erhvervsejendomme på én gang. Vurderingsstyrelsen vil fra 1. halvår 2021 udsende et brev om klageadgangen.
Du vil herefter kunne indsende din klage elektronisk til Skatteankestyrelsen senest 90 dage fra datoen på brevet, du har fået fra Vurderingsstyrelsen. Datoen står i øverste højre hjørne af brevet.
Du skal sende en separat klage for hver vurdering, du vil klage over.
Overholder du ikke klagefristen, har du mulighed for at klage over de videreførte vurderinger i det nye vurderingssystem fra 2022.