1. juli 2024 trådte de nye regler om registrering af brugere af køretøjer i virksomheder i kraft. Nu skal alle, der anvender et køretøj – eller har ret til at anvende det – i mere end 30 dage, registreres i Det Digitale Motorregister (DMR).
Det gælder for personbiler, varebiler, traktorer, lastbiler og tilhørende trailere.
Hvem påvirkes af reglerne?
Reglerne har særlig relevans for virksomheder, der har køretøjer, som er stillet til rådighed for medarbejderne, såsom firmabil, fast arbejdskøretøj el. lignende. Virksomheder, der stiller et køretøj til rådighed for en medarbejder, skal registrere virksomheden som primær bruger og den ansatte som sekundær bruger – også selvom bilen kun må benyttes erhvervsmæssigt.
Registrering af en ansat som sekundær bruger medfører, at den ansatte hæfter solidarisk med virksomheden for diverse periodiske afgifter, herunder:
- vægtafgift
- grøn ejerafgift
- CO2-ejerafgift
- og andre relaterede afgifter
Det er muligt at ændre registreringen af brugere af køretøjet gratis frem til 31. december 2024. Herefter vil det koste 380 kr. at ændre registreringen.
Vær opmærksom på, at registrering af en bruger kræver fuldmagt, førend ejeren kan foretage registreringen. Fuldmagten kan laves af din medarbejder på motorregisterets hjemmeside.
Hvorfor de nye regler?
Ifølge Skatteministeriet er formålet med de nye regler bl.a. at give myndighederne bedre muligheder for at overvåge, hvem der har råderet over køretøjet.
Herigennem får myndighederne nemmere ved at afsløre omgåelse af reglerne i registreringsafgiftsloven, men også bedre adgang til at identificere, hvem der har ført et køretøj i forbindelse med eventuelle lovovertrædelser.
Kommentarer
Skatteministeren har meddelt, at brugerbegrebet for køretøjer genovervejes, og der vil blive set nærmere på reglerne for registrering af lønmodtagere som brugere af virksomhedens køretøjer.
Kritik har rejst bekymring om, at ansatte kan ende med at hæfte solidarisk for køretøjets periodiske afgifter, hvis arbejdsgiveren ikke betaler afgifterne på virksomhedens køretøjer. Ministeren har derfor bedt sine embedsmænd om at gennemgå, om reglerne kan indrettes mere hensigtsmæssigt.