Nyt grundlag for beregning af dækningsafgift
I mange år har grundlaget for beregning af dækningsafgift for visse erhvervsejendomme været beregnet af den såkaldte forskelsværdi (ejendomsværdi – grundværdi).
Fra 1. januar 2022 bliver dækningsafgiften beregnet af grundværdien i stedet for af forskelsværdien. Det skyldes, at der efter den nye ejendomsvurderingslov ikke længere vil blive fastsat en ejendomsværdi, men alene en grundværdi for disse ejendomme.
Nye afgiftssatser
I forbindelse med ændringen af beskatningsgrundlaget er der også fastsat nye afgiftssatser for 2022, som skal sikre, at ændringen af reglerne er provenuneutral i de enkelte dækningsafgiftspligtige kommuner.
Samtidig er det fastsat, at kommunerne i 2023-2028 ikke kan fastsætte højere dækningsafgiftspromiller end for 2022. For den enkelte ejendom vil dækningsafgiften imidlertid stadig kunne ændre sig væsentligt.
Opkrævning af foreløbig dækningsafgift
Som det er de fleste bekendt, er der imidlertid ikke udsendt nye vurderinger efter ejendomsvurderingsloven endnu for de ejendomme, der er dækningsafgiftspligtige. Indtil der foreligger nogle nye vurderinger, opkræves derfor en foreløbig dækningsafgift, som reguleres endeligt, når den nye vurdering foreligger.
Opkrævningen af dækningsafgift for 2022 sker derfor foreløbigt på baggrund af den grundværdi, der er fastsat ved den senest forudgående offentliggjorte almindelige vurdering eller omvurdering, dvs. typisk en videreført 2012-vurdering.
ejendomsværdi – grundværdi = forskelsværdi
Da metoden til fastsættelse af 2021-grundværdierne er anderledes end metoden til fastsættelsen af 2012-grundværdierne, vil der – til trods for at 2012-grundvurderinger generelt forventes at være væsentligt lavere end 2021-grundvurderingerne – kunne være ejendomme, hvor den foreløbige opkrævning bliver væsentligt for høj. Der vil omvendt også kunne være ejendomme, for hvilke den foreløbige opkrævning vil være væsentligt for lav.
Denne foreløbige dækningsafgift har dog kun betydning, indtil den nye vurdering pr. 1. januar 2022 foreligger. Når den nye vurdering foreligger, foretages der en regulering i forhold til den foreløbige dækningsafgift.
Er der på baggrund af den foreløbige dækningsafgift betalt for lidt i dækningsafgift, skal den resterende del indbetales, og er der betalt for meget i foreløbig dækningsafgift, skal der omvendt ske tilbagebetaling heraf. Er der betalt for meget i dækningsafgift, fordi det foreløbige grundlag har været for højt, tilbagebetales beløbet sammen med en forrentning på 0,4 % pr. påbegyndt måned.
Bundgrænse og stigningsbegrænsning
Derudover er der indført en bundgrænse, hvorefter den foreløbige opkrævning som minimum skal udgøre det samme som den dækningsafgift, der blev opkrævet for 2021.
Dækningsafgiften for 2022 kan omvendt maksimalt stige med 30% i forhold til den dækningsafgift der blev opkrævet for 2021.