Det gælder fx effekten af hjælpepakkerne, hjemsendelse af medarbejdere og andre former for omorganisering af arbejdsstyrken, ændrede investeringsplaner, omkostningsbesparelser, fald i omsætningen samt genforhandling af kontrakter.
Har din virksomhed plads til at afregne udskydelserne inden for de eksisterende kreditrammer?
Likviditetsbudgettet er ikke kun til få overblik. Hvis du overvejer en investering eller større indkøb er likviditetsbudgettet til at vise dig, hvordan det påvirker din økonomi.
I mange tilfælde er likviditetsbudgettet også grundlaget for en dialog med din bank om ændret kreditbehov og dit likviditetsberedskab.
8 konkrete råd til, hvordan du forbedrer din likviditet
Hvis likviditetsbudgettet viser, at du har udfordringer med likviditeten, er der en række tiltag, du kan gøre for at forbedre den:
- Husleje og forpagtning
Forhandl en periode med nedsættelse af husleje eller forpagtningsafgift.
- Afdrag og rentenedsættelse
Kontakt din bank og afklar muligheder for udskydelse af afdrag eller rentenedsættelse.
- Bankkredit
Drøft din udvidelse af kreditramme med din bank. Kontakt din bank.
- Afdragsordning med Skattestyrelsen
Etablér frivillig afdragsordning med Skattestyrelsen. Det er muligt at oprette en betalingsordning i skattemappen.
- Leje- og leasingaftaler
Forhandl udskydelse af leje- og leasingaftaler – alternativ forlængelse i sidste ende.
- Acontorate for selskaber
Ændr 1. acontorate for selskaber. Det kan ændres i skattemappen.
- B-skatterater
Reducér eller nulstil af B-skatterater for personer – ændring af forskudsregistrering.
- Negativ moms
Indberet hurtigt negativ moms med henblik på hurtig udbetaling.
Hent flere konkrete råd til, hvordan du og din virksomhed forbereder og håndterer covid-19-situationen bedst muligt.