IT / cyberrisiko, bæredygtighed, forsyningssikkerhed mv. spiller en stadig større rolle. Men hvordan sikrer du, at virksomheden er på forkant og dermed minimerer konsekvenserne af risici, der påvirker virksomheden og dens målsætninger?
Som bestyrelsesmedlem spiller du en afgørende rolle for at sikre effektiv risikostyring og overholdelse af regler og retningslinjer – også kendt som compliance.
Bestyrelsens ansvar omfatter ikke kun at fastlægge virksomhedens strategi og tilsyn med dens drift.
Bestyrelsens ansvar omfatter også at sikre, at virksomheden etablerer passende systemer og processer til at identificere, vurdere og håndtere risici samt at overholde gældende love og regler.
Hvad omfatter risikostyring og compliance?
Risikostyring
Risikostyring er en proces, der har til formål at identificere, evaluere og håndtere potentielle risici, der kan påvirke virksomhedens mål og resultater.
Risikostyring er dermed et effektivt redskab for dig som bestyrelsesmedlem i forhold til at sikre et både bedre beslutningsgrundlag og en bedre målopfyldelse for virksomheden.
Compliance
Compliance refererer til virksomhedens overholdelse af love, regler, standarder mv., der gælder for virksomhedens aktiviteter. Bestyrelsen har ansvaret for at sikre, at virksomheden følger alle relevante love og regler indenfor de områder, selskabet opererer indenfor.
Dette gælder at identificere og forstå de specifikke krav, der gælder for virksomheden, og at implementere politikker og procedurer for at sikre overholdelse heraf. Bestyrelsen har også ansvaret for at overvåge og evaluere virksomhedens overholdelse samt at reagere på eventuelle overtrædelser.