Holdingselskaber er, som alle andre selskaber, omfattet af bogføringsloven og skal blandt andet sørge for bogføring, opbevaring af dokumentation samt anvendelse af et digitalt bogføringssystem.

Vi ser nærmere på, hvordan de nye krav påvirker dit holdingselskab.

Digitaliseringskravet

​De, som har pligt til at indsende årsregnskab (i praksis regnskabsklasse B og op), er pligtige til at anvende et digitalt bogføringssystem.

Det er derfor hovedsageligt selskaber, herunder også holdingselskaber.

Reglerne om digitalisering træder for selskaber i kraft for regnskabsår der begynder 1. juli 2024 eller senere, hvis du anvender et standardsystem. Dette betyder at, hvis du har et holdingselskab med regnskabsafslutning 30/6, så er disse allerede omfattet af kravet.

Holdingselskaber med regnskabsafslutning 31/12 er omfattet fra 1. januar 2025.

Kravet om at have et digitalt bogføringssystem omfatter alle selskaber – og uden størrelsesmæssig undtagelse.

Du har måske hørt noget med en grænse på 300.000 kroner. Dette er dog ikke relevant for selskaber, og vil kun komme til at gælde for digitaliseringskravet for andre virksomheder end regnskabspligtige. Det er fx personligt ejede virksomheder eller andelsboligforeninger. Men som sagt ikke relevant for selskaber.

 

​Valg af regnskabssystem

Holdingselskaber skal således anvende et registreret bogføringssystem, uanset antal posteringer, størrelse på holdingselskabet mv.

Mange holdingselskaber har hidtil ikke haft et digitalt bogføringssystem, eftersom der ofte er tale om relativ få posteringer. Ofte er disse derfor blevet bogført i en Excel fil eller lignende.

Da Excel ikke er et registreret system, er det derfor ikke tilstrækkeligt at anvende det alene. Holdingselskabet skal i stedet benytte et digitalt godkendt bogføringssystem. Bogføringssystemet skal bl.a. kunne:

  • sende og modtage e-fakturaer
  • opbevare de omfattede bilag
  • tage sikkerhedskopi af bogføring
  • de relevante bilag
  • mv.

Kravet om et digitalt system gælder uanset om virksomheden sender fakturaer, har bilag som er omfattet af den digitale opbevaringspligt, er momsregistrerede eller tilsvarende.

Se listen over godkendte bogføringssystemer

 

Regnskabsafslutningstidspunktet er afgørende

Det er vigtigt at bemærke, at det er tidspunktet for regnskabsafslutningen, der er afgørende. For eksempel, hvis der er tale om et holdingselskab med regnskabsafslutning den 30. juni, skal du have oprettet et digitalt bogføringssystem senest den 1. juli 2024.

Hvis dette endnu ikke er gjort, er det derfor nødvendigt at sørge for at få oprettet et digitalt bogføringssystem så hurtigt som muligt.

Vi står klar til at hjælpe dig

Har du et holdingselskab og er i tvivl om, hvordan du får et digitalt bogføringssystem, eller hvilket system du bør vælge?

Vi er klar til at assistere dig.

Kontakt