Retfærdigheden – som vel i denne sammenhæng i virkeligheden er et dæknavn for omfordeling af midlerne i samfundet – kunne så håndteres via måden samfundet anvender midlerne på. Det gør vi sådan set allerede i forvejen. Desværre er omfordelingsreglerne lige så komplicerede som opkrævningsreglerne, så der er heller ikke ret mange, der fatter, hvornår man er berettiget til en offentlig ydelse eller ej.
Flad og gennemskuelig skat, tak. Færre og forståelige regler for offentlige ydelser, tak. Meget mindre bureaukrati, mange tak!
Og skulle vi så ikke anvende al den frigivne tid på at passe bedre på børn, gamle, syge og alle vi andre, der bare prøver på at passe vores arbejde. Jeg vover den påstand, at den reelle velfærd kunne øges betragteligt, hvis vi brugte pengene på velfærd i stedet for bureaukrati, og mon ikke vi så alle kunne se igennem fingre med, at en enkelt borger eller to ikke blev behandlet på fuldstændig samme måde som alle andre. Faktisk taler vi rigtig meget om individuelt tilpassede løsninger, men vi prøver alligevel at presse disse løsninger ind i et endeløst virvar af love, bekendtgørelser, cirkulærer, vejledninger, kontrolskemaer, tilsyn…
Nogle fristes måske til at tro, at vi gerne vil have fortiden tilbage. Det er dog på ingen måde tilfældet, men lad os droppe ligningen udvikling = indvikling og i stedet arbejde med en ny ligning: udvikling = forenkling.
Vi uddyber i artiklerne i Facit, hvor du kan læse:
1. ESG-rapportering for SMV’er – ny lovgivning for store virksomheder påvirker også de mindre
2. Den lille skattereform 2024 er vedtaget dit overblik over de mange nye skattesatser og ændrede regler
3. Selskabets tilbagekøb af egne kapitalandele- selskabslovens regulering af egne kapitalandele
4. Ændring af årsregnskabsloven – bæredygtighedsrapportering og nye størrelsesgrænser
5. Momsregistrering af udenlandske virksomheder – vi ser på reglerne, der er særligt relevante for bygge- og anlægsbranchen