Et budget er et ledelsesværktøj. Det hjælper med at konkretisere ledelsens strategi og giver et fast grundlag for opfølgning og styring. Samtidig er budgettet et godt værktøj til formidling til virksomhedens interessenter som for eksempel ejere, medarbejdere, bank og potentielle investorer.

Budgettet viser både interessenterne, hvad ledelsens plan for virksomheden er, og hvordan planen forventes gennemført økonomisk.

 

Budgettets indhold: De 3 budgetter, der hænger sammen

Et budget består typisk af 3 dele, der alle hænger sammen:

  • Resultatbudget – forventet indtjening, omsætning og omkostninger
  • Likviditetsbudget – overblik over virksomhedens pengestrømme
  • Balancebudget – pengebinding og finansiering ved periodens slutning

Resultatbudgettet viser den forventede indtjening for perioden baseret på udviklingen i virksomhedens omsætning og omkostninger. Likviditetsbudgettet viser udviklingen i virksomhedens likviditet i perioden baseret på ledelsens forventning til kredittider til/fra kunder og leverandører, ydelsesforløb på lån, hyppigheden af lønudbetalinger samt betalinger til offentlige myndigheder. Balancebudgettet viser balancens poster, herunder pengebinding i f.eks. varelager og tilgodehavender, og forventet likviditetsberedskab i form af indestående og gæld ved periodeafslutning.

 

Budgettets pålidelighed afhænger af realistiske forudsætninger

Pålideligheden af et budget afhænger dels af ledelsens evne til at opstille forventninger til udvikling i omsætning, omkostninger, opnåede kredittider m.v. og dels af udefrakommende forhold, som ledelsen muligvis ikke kan forudsige og dermed ikke indarbejde i budgetterne.

For eksempel vil ledelsen ofte ikke have mulighed for at forudsige øgede omkostninger til drift og indkøb af varer grundet stigning i pris på el, varme og brændstof.

 

Budgetforudsætninger øger forståelsen og troværdigheden

For at øge pålideligheden af budgettet bør dette suppleres med en beskrivelse af de væsentlige budgetforudsætninger. Budgetforudsætningerne beskriver de forventninger til afsætning, salgspriser, omkostninger, kredittider m.v., som ledelsen har lagt til grund for det udarbejdede budget.

Budgetforudsætningerne hjælper dermed modtageren med at forstå budgettet samt formidle ledelsens konkrete planer for efterlevelse af strategien for den konkrete periode.

 

Et godt resultat sikrer ikke en sund likviditet

Resultatbudgettet kan se fint ud, men likviditeten kan stadig være udfordret, f.eks. grundet aktivitetsnedgang, vigende indtjening, øgede pengebindinger og/eller anlægsinvesteringer. Derfor bør de 3 budgetter altid udarbejdes i en sammenhæng og også indgå i det samlede budget.

Budgetopfølgning: sådan bruger du budgettet aktivt til økonomistyring

Et budget giver indsigt i virksomhedens forventede økonomiske udvikling. De enkelte budgetelementer giver mere specifikt indsigt i ledelsens strategi og planer for budgetperioden.

Nogle af de vigtigste informationer fra budgetterne er vist herunder.

1: Resultatbudget

Resultatopfølgning: følg indtjening og aktivitet månedligt eller kvartalsvist

- Aktivitetsniveau
- Bruttomargin
- Omkostningsniveau
- Virksomhedens indtjening

2: Likviditetsbudget

Likviditetsopfølgning med korte intervaller, når cashflow er presset.

- Overblik over likviditetsberedskab (er kreditniveau passende?)
- Indsigt i likviditetsflow til og fra virksomheden
- Indsigt i muligt mismatch mellem en aktivitets likviditetsskabelse og -træk

3: Balancebudget

Balanceopfølgning, så du opdager pengebinding i lager og tilgodehavender i tide.

- Udvikling i pengebinding
- Niveau for investering og finansiering

Budgetterne skal bruges aktivt – ikke lægges i skuffen

Budgetterne skal ikke blot udarbejdes for så at blive lagt i skuffen. Budgetterne skal udarbejdes for at blive brugt som styringsredskab i virksomheden.

Resultatbudgettet giver mulighed for – på et overordnet eller detaljeret niveau – at følge op på aktivitetsniveau og indtjening. Hyppig opfølgning, f.eks. kvartals- eller månedsvis, giver dermed ledelsen mulighed for hurtigere at tilpasse virksomheden til de forhold, som påvirker den realiserede indtjening positivt eller negativt.

Likviditetsbudgettet giver ofte mening at følge op på med korte intervaller, særligt såfremt virksomheden er udfordret på likviditeten.

Opfølgning i forhold til balancebudgettet kan ske med længere interval og vil vise, hvordan virksomhedens pengebinding har udviklet sig. En øget pengebinding i f.eks. varelager eller tilgodehavender kan betyde et behov for større fokus på koordinering af indkøb og salg henholdsvis debitoropfølgning.

 

Likviditet bør prioriteres ved begrænsede ressourcer

En tommelfingerregel er, at hvis ledelsen har begrænsede ressourcer, så bør likviditetsopfølgning prioriteres. Likviditetsoverblikket vil ofte vise de første sygdomstegn. Også opfølgning på resultat- og balancebudget vil herefter hjælpe ledelsen til at stille ”diagnosen”.

 

Budgettet styrker både strategi, bankdialog og daglig ledelse

Et gennemarbejdet budget gør strategien konkret, styrker dialogen med bl.a. banken og giver et bedre grundlag for ledelsen at styre virksomheden efter. Hvis du ønsker sparring omkring budgetudarbejdelse og -opfølgning, så tag fat i din revisor.

Denne artikel efterfølges af 2 artikler, som uddyber styrken ved budgetter også i iværksættervirksomheder.

Kilde: Facit, december 2025

Vi står klar til at hjælpe

Ring, skriv eller kom forbi til en snak om budget og opfølgning i din virksomhed.

Et godt råd gør en forskel.

Kontakt os